Η μουσική μιας τηλεοπτικής σειράς ήταν πάντα νευραλγικής σημασίας. Δε θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε πως αποτελεί και βασικό συστατικό επιτυχίας της, καθώς -ιδιαίτερα το τραγούδι των τίτλων- είναι αυτό που φανερώνει την ατμόσφαιρα και τον συναισθηματικό της τόνο και είτε θα κεντρίσει το ενδιαφέρον του θεατή είτε θα τον αφήσει αδιάφορο. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως δεκάδες είναι τα σάουντρακ δραματικών-κοινωνικών σειρών που αγαπάμε να ψιθυρίζουμε ακόμη και χρόνια μετά, ενώ δεν είναι λίγες οι τηλεοπτικές σειρές που θυμόμαστε μέσα από τα τραγούδια των τίτλων τους.
Ποιος για παράδειγμα ακούει το θρυλικό πλέον τραγούδι με την Ελευθερία Αρβανιτάκη «Αναστασία» (μουσική Δημ. Παπαδημητρίου, στιχ. Λίνας Νικολακοπούλου), χωρίς να κάνει εικόνα στο μυαλό του την ομώνυμη σειρά με την Μυρτώ Αλικάκη και τον Μηνά Χατζησάββα ή το «Βαμμένα Κόκκινα Μαλλιά» (μουσική- στίχοι Βασίλης Δημητρίου) με τον Γιώργο Νταλάρα – που μάλιστα κυκλοφόρησε σε δίσκο το 1991 και έκανε τεράστια επιτυχία- χωρίς να θυμάται την συγκλονιστική σειρά του Κώστα Κουτσομύτη, αλλά και τα ρομαντικά και νεότερα «Ο άνθρωπος μου» (μουσική Σπύρος Περιστέρης, στίχοι Μίνως Μάτσας) με τη φωνή της Ανδριάνας Μπάμπαλη και το «Είναι η αγάπη» (μουσική- στίχοι Μίνως Μάτσας) με την Ελεονώρα Ζουγανέλη χωρίς να ταξιδεύει νοερά στη Σπιναλόγκα και στο «Νησί» που σκηνοθέτησε ο Θοδωρής Παπαδουλάκης το 2010;
Κάνοντας ένα πρόχειρο φλας μπακ στον χρόνο, εύκολα παρατηρεί κανείς πως πίσω από τη μουσική ελληνικών σειρών είτε βρίσκονται ονόματα σπουδαίων και καταξιωμένων δημιουργών είτε τραγούδια που εν μία νυκτί έκαναν διάσημους νέους δημιουργούς. Εξόχως χαρακτηριστικές, μάλιστα, είναι οι περιπτώσεις του Δημήτρη Μπάση που συστήθηκε στο ευρύ κοινό μέσα από τους «Ψίθυρους καρδιάς» (μουσική Χρίστος Νικολόπουλος, στίχοι Ελένη Γιαννατσούλια) το ομώνυμο σίριαλ του Μανούσου Μανουσάκη, του Γεράσιμου Ανδρεάτου, που επίσης τον γνωρίσαμε από το «Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια» (μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου, στίχοι Μιχάλη Γκανά) στο «Λόγω Τιμής», αλλά και του Μιχάλη Χατζηγιάννη που έγινε γνωστός στην Ελλάδα όταν το 1998 επιλέχθηκε να τραγουδήσει τραγούδια που έγραψε ο Γιώργος Χατζηνάσιος για το «Άγγιγμα Ψυχής» (ο δίσκος μάλιστα αυτός έγινε πλατινένιος).
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης αποτελεί, επίσης, παράδειγμα σκηνοθέτη που επένδυε πάρα πολλά στο μουσικό ντύσιμο των σειρών του και έκανε τους τηλεθεατές του να ψάχνουν μανιωδώς στους τίτλους τέλους τις μουσικές που ακούγονταν σ΄αυτές. Όσο για τα τραγούδια των τίτλων, αρκεί να αναφέρουμε «Τράβα σκανδάλη» με την Άλκηστης Πρωτοψάλτη στο «Κλείσε τα Μάτια» και το «Δυο μέρες μόνο» με τη Δήμητρα Γαλάνη στην ομώνυμη σειρά.
Φτάνοντας σχεδόν στο σήμερα
Τα τελευταία δύο χρόνια η καλή ελληνική μυθοπλασία φαίνεται πως επιστρέφει στο μέχρι πρότινος χλιαρό τηλεοπτικό τοπίο. Στις μουσικές και στα τραγούδια των σειρών υπάρχει η αντίστοιχη μείξη καταξιωμένων και νεότερων δημιουργών, με τους δεύτερους να κερδίζουν στα… σημεία.
Σειρά ορόσημο οι «Άγριες Μέλισσες», με τον Αντ1 να επενδύει μουσικά στο πιο γνωστό τραγούδι της Φωτεινής Βελεσιώτου, τις «Μέλισσες» – σε μουσική του Γιώργου Καζαντζή και σε στίχους της Ελένης Φωτάκη. Αντιστοίχως στο «Κόκκινο Ποτάμι», που σκηνοθέτησε ο Μανούσος Μανουσάκης και μεταδόθηκε πέρσι από το Open, ακούσαμε το ομώνυμο τραγούδι που συνέθεσε ο Χρήστος Παπαδόπουλος δια στόματος Ελεονώρας Ζουγανέλη.
Αίσθηση επίσης προκάλεσε πέρσι το γεγονός πως η Μοnika «έδωσε» το «Bloody Something» στο «Έρωτας μετά» του Αντ1. Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της ταλαντούχας δημιουργού κυκλοφόρησε σε καινούργια ενορχήστρωση, δέκα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία. Χαρακτηριστικό είναι πως το remake του τραγουδιού, βρέθηκε στο Νο1 του ελληνικού Shazam από τη στιγμή που πρωτοακούστηκε στο τρέιλερ της σειράς. Δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε και στο κλασικό πια τραγούδι της «Μουρμούρας» («Η γυναίκα μου η Μουρμούρα»), που διανύει την όγδοη τηλεοπτική σεζόν στον ΑΙpha. Η αυθεντική ενορχήστρωση ανήκει στον Βασίλη Τσιτσάνη, ενώ το τραγούδι ερμήνευσε πρώτος ο Μανώλης Αγγελόπουλος το 1966. Το τραγούδι της σειράς διασκεύασε το συγκρότημα Imam Baildi και τραγουδά η Ρένα Μόρφη.
Alex Sid- Ο δημιουργός που δεν τσίμπησαν οι «Μέλισσες»
Οι «Άγριες Μέλισσες» δε σύστησαν στο τηλεοπτικό κοινό μόνο νέους «θεατρικούς» ηθοποιούς (Μαρία Κίτσου, Έλλη Τρίγγου κ.ά.), αλλά και νέους μουσικούς, όπως ο Αlex Sid, κατά κόσμον Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, που με το μυστηριακό και τρυφερό ζεϊμπέκικο «Μάτια κλειστά» -που ακούστηκε στο πρώτο επεισόδιο της σειράς- έκανε τα Shazam να πάρουν φωτιά. Ακολούθησαν και άλλα τραγούδια (ο δημιουργός άλλωστε υπογράφει ολόκληρη την αυθεντική μουσική της σειράς), όλα σε στίχους της Ουρανίας Πατέλη. Μάλιστα, ο ίδιος παίζει σχεδόν όλα τα όργανα στα τραγούδια του, ενορχηστρώνει και επιμελείται την παραγωγή.
Ιδιαίτερη και πολύ ελπιδοφόρα η φετινή χρονιά
Τη φετινή τηλεοπτική σεζόν στους μουσικούς τίτλους των σειρών, βλέπουμε πως κυριαρχούν απόλυτα οι νέοι δημιουργοί.
Αναλυτικότερα, αναφέρουμε πως πριν λίγες μέρες έκανε πρεμιέρα ο τρίτος κύκλος της πολυσυζητημένης σειράς του Σωτήρη Τσαφούλια «Έτερος Εγώ – Κάθαρσις» στο Cosmote TV, με τη μουσική του George Gaudy να επενδύει μουσικά ξανά τους τίτλους αρχής της τηλεοπτικής αυτής ανθολογίας. Θυμίζουμε πως ο Gaudi, τραγουδοποιός με ήχο μελαγχολικό και ποιητική ματιά, είχε ντύσει μουσικά και τους τίτλους του πρώτου κύκλου της σειράς με το τραγούδι του «Mother».
O συνθέτης Γιάννης Χριστοδουλόπουλος βρίσκεται πίσω από το τραγούδι των τίτλων της νέας εξαιρετικής σειράς ΕΡΤ «Τα καλύτερα μας χρόνια». Το τραγούδι που ερμηνεύουν οι γιουροβιζιονικοί παλαίμαχοι τραγουδιστές Δάκης και Ελπίδα, μαζί με την Κατερίνα Παπουτσάκη, παραπέμπει στα ‘60s και μολονότι θυμίζει κατά πολύ το «Σε συνάντησα στην Πλαζ», ήδη το σιγοψιθυρίζουν τα περισσότερα ελληνικά σπίτια. Θυμίζουμε πως ο νεαρός συνθέτης το 2002, σε ηλικία 19 ετών, συνέθεσε το μουσικό σήμα των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004, με ανάθεση ύστερα από διαγωνισμό στον οποίο συμμετείχαν πολλά από τα πιο ηχηρά ονόματα συνθετών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το 2016 κερδίζει μαζί με τους Θοδωρή Παπαδουλάκη και Εύη Φωτοπούλου το βραβείο best art short film στο 69ο φεστιβάλ των Καννών για τη μουσική που έγραψε στην ταινία “The black wine of eros”.
Παράλληλα, ο Γιώργος Περρής με τη χαρακτηριστική, ζεστή φωνή του ερμηνεύει το «Καρδιά Κοίτα» στους τίτλους αρχής της νέας δραματικής σειράς «Αγγελική», του Alpha. Το εν λόγω τραγούδι, συμπεριλαμβάνεται στον πρόσφατο δίσκο του καλλιτέχνη με τίτλο «Σταθερά Στα Όνειρα», σε μουσική της Ευανθίας Ρεμπούτσικα και σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου.
Με την αισθαντική ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα, την εξαιρετική σύνθεση του Ηλία Μακρίδη και τους στίχους της Ντέπης Χατζηκαμπάνη, το «Πιάσε Απ’ Το Χέρι Τη Ζωή (Ψυχής Κλωστή)» είναι ένα τραγούδι – έκπληξη που ξεχώρισε από το πρώτο κιόλας άκουσμα ως τραγούδι των τίτλων της νέας καθημερινής σειράς του ΑΝΤ1, «Ήλιος». Σημειώστε πως το συγκεκριμένο τραγούδι περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «…Όταν Έκανα Ευχές» του συνθέτη – τραγουδοποιού Ηλία Μακρίδη, που κυκλοφόρησε το 2017 και απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και σχόλια.
Tέλος, στην επιτυχημένη καθημερινή σειρά της ΕΡΤ «Χαιρέτα μου τον Πλάτανο», δε συναντάμε κάποιο τραγούδι στους τίτλους, αλλά ένα πολύ ενδιαφέρον μουσικό μοτίβο που έχει συνθέσει ο Θέμης Καραμουρατίδης.
Αντιλαμβανόμαστε από τα παραπάνω πως οι νέοι δημιουργοί φέτος νικούν κατά κράτος, γεγονός που αποτελεί αφενός μεν δείγμα της δυναμικότητας και δημιουργικότητάς τους, αφετέρου δε αισιόδοξο μήνυμα πως τη δύσκολη αυτή για τον Πολιτισμό -και δη για τη μουσική- περίοδο εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, ίσως ανοίγει μία πολύ δύσκολη και κλειστή αγορά. Μια αγορά που μέχρι πρότινος απέκλειε από τις ραδιοφωνικές λίστες της καθετί καινούριο, αν ο ερμηνευτής δεν ήταν εκ των προτέρων διάσημος. Και τι ειρωνικά παράδοξο: αυτή η αγορά δεν ανοίγει ούτε μέσω μίας πολύ επιτυχημένης συναυλίας, ούτε μέσω του ραδιοφώνου. Τα τηλεοπτικά σίριαλ είναι αυτά που δίνουν τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να «αναπνεύσουν» και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους με τον καλύτερο τρόπο.